No Account?
No Account?
Language
Oxford University Press, Sarah Phillips & Paul Shipton
#Basic Vocabulary #English #English #Project Explore #variuos ages
Project Explore 1 SB - "Project Explore 1" is an educational resource designed for teaching English as…
Hned…
Ostrava Kurikulum 23, Student
Poskytuje materiál vysvětlení týkající se jeho uspořádání, výběru učiva a designu?
Učebnice Marie Černé – Dějiny výtvarného umění obsahuje na začátku krátký úvod, kde autorka zmiňuje: „I tato učebnice může být stručným přehledem, první informací o dějinách výtvarného umění.“
Výběr učiva je vypsán pouze v obsahu knihy a vysvětlení o uspořádání a designu zcela chybí.
Učebnice obsahuje průřez dějinami umění od pravěku až do 20. století jak ze světa, tak z českých zemí.
1.2 Jsou uvedeny záměry autorů, příp. omezení materiálu ve vztahu k inkluzi?
Ne. Učebnice se zaměřuje převážně na odbornou stránku a celkově didaktická stránka je v knize velmi málo obsažena.
1.3 Je materiál logicky strukturovaný a srozumitelný, se zaměřením na probírané učivo?
Ano, učivo je členěno chronologicky, od pravěku až po umění po druhé světové válce. Každý celek má svou kapitolu, které se člení na podkapitoly a ty na jednotlivé umělecké odvětví, tedy architekturu, malířství, sochařství a umělecké řemeslo. Další dělení učebnice zaznamenáváme u rozdělení na umění v Českých zemích a Evropě.
Příklad: Pravěk – Paleolit, Mezolit, Doba bronzová a železná
Starověk – Starověký Egypt: Architektura, Sochařství, Malířství, Umělecké řemeslo
Gotický sloh – Architektura, Sochařství, Malířství
Gotický sloh v Českých zemích: Architektura, Sochařství, Malířství, Deskové malířství, Nástěnné malířství, Knižní malba
1.4 Odkazuje obsah prezentovaný v materiálu na platné a spolehlivé zdroje (prevence proti dezinformacím)?
Ano, v úvodu autorka uvádí doplňující literaturu ke studiu dějin umění a apeluje na studium reprodukcí uměleckých děl v těchto publikacích:
„…desetidílný soubor Dějin umění od José Pijoana (1. vyd. 1977-1984, 2. vyd. 1982-86 Odeon, další vydání od 1988 Knižní klub a Balios), Laroussova čtyřdílní encyklopedie Umění a lidstvo (Odeon 1967-1974), Umělecké památky Čech (Academia, I. díll 1977, II. díl 1978, III. Díl 1980, IV. Díl 1982), Umělecké památky Moravy a Slezska (Academia, I. díl 1994, II. díl 1999), Umělecké památky Prahy (Academia, I. díl 1996, II. díl 1998) a další publikace o jednotlivých obdobích.“
1.5 Odkazuje materiál na požadavky Rámcových vzdělávacích programů a výsledky výzkumu?
Neobsahuje, podobně jako další učebnice dějin umění, kterých je na našem trhu velmi málo, jmenovitě učebnice Bohumíra Mráze Dějiny výtvarné kultury je i tato od Marie Černé velmi ochuzena o didaktické cíle, výsledky výzkumu a o RVP se vůbec nezmiňuje.
Ostrava Kurikulum 23, Student
2.1 Nabízí materiál různé postupy při učení a/nebo učební úlohy pro stejnou látku na různé úrovni obtížnosti?
Autorka doporučuje v kontrolních otázkách kapitoly Secesní umění v Českých zemích navštívit galerii výtvarného umění. „Navštivte sbírku moderního umění Národní galerie ve Veletržním paláci, oddíl 1900-1960“. Jak ale v této galerii pracovat nebo co při ní mají žáci zjistit a na co se přesně zaměřit autorka nepopisuje.
Materiál pak nabízí stále stejný postup: Přečtení textu a odpověď na kontrolní otázky
2.2 Nabízí učební materiál různé úrovně podpory učení (scaffolding) v závislosti na stupni obtíží žáků při učení?
Materiál klade na konci každé kapitoly shrnující otázky k ověření znalostí učiva: „Která část Svatovítské katedrály v Praze je gotická a která pochází z 19. století?“
Klade i otázky k zamyšlení žáků, odkazuje na práci s literaturou a : „Všichni cizinci míří na Karlův most. Co byste jim o něm pověděli? Vyhledejte v literatuře!)
2.3 Jsou k dispozici různé druhy reprezentace učiva přizpůsobené různým potřebám žáků (viz např. Universal Design for Learning – UDL, Inclusive Design Guide)?
2.4 Lze materiál přizpůsobit individuálním potřebám žáků částečnou změnou designu (u OER – otevřených vzdělávacích zdrojů)?
Materiál by se dal zlepšit větším počtem reprodukcí v barevné formě, rozmanitostí kladených otázek, odkazy na externí zdroje, doporučení na návštěvy galerií, proklik na jejich stránky, kde by se žáci i učitelé mohli informovat o aktuálních výstavách a edukačních programech, zajímavostmi, nebo extra materiálem pro zájemce.
Ostrava Kurikulum 23, Student
3.1 Lze materiál použít při různých druzích skupinové práce i při individuální práci?
Ano, s materiálem mohou žáci pracovat ve skupině a využívat ho jako podpůrný materiál k vyhledávání informací, například k pracovnímu listu.
Žáci mohou pracovat s materiálem při učení se jednotlivých kapitol a odpovídat na otázky na konci každé kapitoly buď formou diskuse ve dvojici či skupině nebo mohou otázky zpracovat samostatně, například opět v rámci pracovního listu apod.
3.2 Lze materiál používat v různých fyzických a digitálních výukových prostředích?
Materiál je dostupný v tištěné formě, v digitální formě ho najdeme na stránkách Moravské zemské knihovny, kde je však přístupný pouze přihlášeným uživatelům.
Učebnici lze využívat ve škole i v rámci domácí přípravy. V učebnici jsou také úkoly na navštívení galerií: „Navštivte sbírku moderního umění Národní galerie v Praze a prohlédněte si oddíl České umění 1960-1995“, takže lze učebnici využít i v galerijním prostředí, opět jako oporu k vypracování zadání k edukačnímu programu vedeného galerijním pedagogem nebo hodině, kterou v galerii realizuje učitel.
3.3 Jsou materiály dostupné a volně přístupné v různých formátech?
Materiál není volně přístupný v digitální formě, pouze pod licencí.
Ostrava Kurikulum 23, Student
4.1 Předpokládá materiál různé druhy/formáty zpětné vazby?
Materiál obsahuje otázky na reflektování učiva z jednotlivých kapitol. Hodnocení práce studentů ale materiál neobsahuje.
4.2 Mohou žáci využít zpětnou vazbu k vlastní reflexi procesu učení?
V materiálu chybí popis toho, co by se měl žák studiem jednotlivých kapitol naučit. Součástí materiálu nejsou ani žádné testy, ani pracovní listy.
Ostrava Kurikulum 23, Student
5.1 Obsahuje materiál vysvětlení různých strategií/technik učení a navrhuje jejich použití?
Otázky se zaměřují na ověření poznatků, nabyté čtením textu: „Pro které české město je charakteristická pozdně gotická architektura a proč?“, zaměřují se na osobní zkušenosti žáka: „Navštívili jste některé české hrady, které?“
5.2 Motivuje materiál žáka k individuální reflexi vlastního procesu učení?
Materiál neobsahuje konkrétní kroky k reflexi, jaké kroky podnikli, nebo jak o problému přemýšleli. V rámci ověření znalostí pomocí otázek mohou žáci diskutovat o daném tématu a do diskuse zahrnout, jak by k řešení přistupovali sami, jak k řešení došli, co je k danému názoru vedlo, jestli je podložený fakty v učebnici apod.
Ostrava Kurikulum 23, Student
6.1 Poskytuje materiál žákům řadu příležitostí k vlastnímu rozhodování o vlastním učení?
Autorka textu učebnice poskytuje žákům doporučení na literaturu, kterou by si měli doplnit znalosti. Žáci si tedy mohou vybrat, zda se nakonec připraví z učebnice nebo doporučené literatury.
Materiál slouží jako stručný přehled, první informace o dějinách umění – toto autorka uvádí v úvodu, ale jasně stanovené cíle a záměry výuky v učebnici uvedeny nejsou.
6.2 Je z materiálu zřejmé, že chce u žáka posilovat přesvědčení, že je schopný zvládat a řídit svůj vlastní proces učení?
Otázky jsou mířeny přímo na žáka: Určete, jmenujte, navštivte…
Nikde v učebnici se bohužel není řečeno, že by měl žák používat způsob učení, ve kterém se cítí nejlépe, ani vyzýván do formování cílů výuky
6.3 Umožňuje materiál žákovi kritickou reflexi učiva i samotného materiálu?
Materiál neodkazuje na nejnovější výzkumy, literaturu ani materiály. Pro hodnocení ani zpětnou vazbu učebního materiálu. V případě této učebnice a celkově učebnic dějin výtvarné kultury je jejich aktualizace nutná. Především z hlediska reflexe žákova učení, jeho procesu a zapojení se do procesu vyučování.
6.4 Respektuje materiál celkovou rozmanitost žáků?
Materiál neobsahuje stereotypní, diskriminační obrázky ani obsahy, takže respektuje rozmanitost lidí v komunitě.
Kulturní a náboženská rozmanitost je také zastoupena: V učebnici se autorka věnuje nejen křesťanskému, ale například umění Indickému, ve kterém také odráží kulturní a náboženská specifika.