No Account?


No Account?

Login

Language

2
50% rate as inclusive
90% rate as OER

Review by Ostrava_Kurikulum_Summer2024

Philosophy

2

Ostrava Kurikulum 23, Student

1.1 Poskytuje materiál vysvětlení týkající se jeho uspořádání, výběru učiva a designu? Uspořádání: 1 Určitě se podívejte na konkrétní příklady a indikátory v Rámci B, které vás mohou navést, co si máte pod různými otázkami představit. Nezapomeňte ale, že jde jen o příklady, že ve vašem učebním materiálu se může konkrétní aspekt projevit jinak. Úvod: Autoři by měli podrobně popsat filozofii a koncepci materiálu. To zahrnuje například vysvětlení, proč byla tato koncepce zvolena a jak podporuje učební cíle, z jakých teorií nebo modelů vyučování a učení materiál vychází, jaké jsou hlavní cílové skupiny, tj. pro koho je materiál především určen, na které potřeby žáků se zaměřuje. Kromě toho by mělo být uvedeno, jaké jsou limity materiálu a v jakých oblastech nemusí být dostatečný. Mělo by být také objasněno, do jaké míry materiál odpovídá Rámcovému vzdělávacímu programu nebo jiným normativním dokumentům. Autoři by také měli uvést zdroje, ze kterých čerpali a proč je považují za spolehlivé, aby se předešlo šíření dezinformací. Pokud materiál uvádí, že je inkluzivní, měli by autoři jasně vysvětlit, co inkluzivita znamená v kontextu materiálu a jak je aplikována. Materiál je uspořádán tak, aby čtenáře postupně seznámila s tématikou. Propojení informatiky a hudební výchovy v tomto případě je provedené a uspořádané srozumitelně. Materiál obsahuje osnovu pro lepší orientaci a seznam projektů a úkolů pro žáky ke stažení. Výběr učiva: Vybrané učivo se zaměřuje hlavně na orientaci v programu Scratch. Vybrané úlohy obsahují cvičení, které prohlubují znalost programu Scratch a propojují jej s tématikou hudební výchovy, a tedy prací se zvukem. Design: Materiál z hlediska designu je přehledný, výstižný a vzhledem k rozsahu probíraného učiva i stručný. Probírané učivo je autorem stručně popsáno, obohaceno o metodické poznámky a poté doplněno o vizuální podporu v podobě obrázků a „výstřižků“ z programování ze Scratche. Následně je učivo doplněno o úkoly pro žáky. 1.2 Jsou uvedeny záměry autorů, příp. omezení materiálu ve vztahu k inkluzi? Záměry autora jsou uvedeny v sekci Anotace. V materiálu sice nejsou vypsány omezení v rámci inkluze, ale logicky z něho lze vyčíst, že materiál není vhodný pro určité žáky. Tento materiál teoreticky není vhodný pro: - Žáky neovládající český jazyk jako mateřský jazyk - Žáky bez přístupu k internetu - Žáky bez přístupu počítači či jinému zařízení bez podpory programu Scratch - Žáky se sluchovými omezeními - Žáky se zrakovými omezeními - Žáky se specifickými potřebami 1.3 Je materiál logicky strukturovaný a srozumitelný, se zaměřením na probírané učivo? Materiál je logicky strukturovaný a srozumitelný, s důrazem na probírané učivo v oblasti programování v programu Scratch. Úkoly jsou řazeny od jednoduchých ke složitějším. 1.4 Odkazuje obsah prezentovaný v materiálu na platné a spolehlivé zdroje (prevence proti dezinformacím)? Materiál se neodkazuje na zdroje, jelikož se jedná především o úkoly pro žáky a texty popisující fungování funkcí programu. 1.5 Odkazuje materiál na požadavky Rámcových vzdělávacích programů a výsledky výzkumu? Materiál odkazuje na vzdělávací cíle v oblasti algoritmizace a programování.

Learners' needs

2

Ostrava Kurikulum 23, Student

2.1 Nabízí materiál různé postupy při učení a/nebo učební úlohy pro stejnou látku na různé úrovni obtížnosti? Materiál nabízí různé úrovně obtížnosti například v podkapitolách 5.1.1 – 5.1.3 Úvod: Učební materiál by měl být navržen tak, aby reflektoval a podporoval rozmanitost potřeb a předpokladů žáků. To zahrnuje zohlednění různých úrovní schopností, osobních zájmů, rodinného prostředí, stejně jako možností a omezení, které mohou žáci mít. Je důležité, aby materiál nabízel různé přístupy k učení, což umožní žákům poznávat a studovat stejný obsah různými způsoby a na různých úrovních obtížnosti. Dále by měl materiál využívat různé formy vyjádření a měl by se dát přizpůsobit individuálním potřebám žáků, např. z hlediska přístupnosti. V neposlední řadě by měl materiál podporovat aktivní zapojení žáků, nabízet jim možnost volby, a umožnit jim tak formovat svou vlastní cestu k poznání. 2.2 Nabízí učební materiál různé úrovně podpory učení (scaffolding) v závislosti na stupni obtíží žáků při učení? Daný učební materiál nabízí různé úrovně podpory učení. Nabízí vizuální podporu a odkazy na vyřešené úlohy, které si žáci mohou projít a přijít tím na princip programování nepochopených částí. Tyto odkazy lze najít v kapitole „Přehled odkazů na online studia a soubory“. 2.3 Jsou k dispozici různé druhy reprezentace učiva přizpůsobené různým potřebám žáků (viz např. Universal Design for Learning – UDL, Inclusive Design Guide)? Tento materiál neobsahuje různé druhy reprezentace učiva přizpůsobené různým potřebám žáků. 2.4 Lze materiál přizpůsobit individuálním potřebám žáků částečnou změnou designu (u OER – otevřených vzdělávacích zdrojů)? U tohoto typu učebních materiálů, které jsou již dostupné online, nelze pravděpodobně docílit většího přizpůsobení k individuálním potřebám žáků.

Learners’ environment(s)

3

Ostrava Kurikulum 23, Student

3.1 Lze materiál použít při různých druzích skupinové práce i při individuální práci? Tento materiál lze použít při skupinové práce i při individuální práci. Jelikož se jedná o programování, tak jednu složitější úlohu lze rozdělit na několik částí, které mohou jednotlivci v rámci skupiny řešit. Úvod: Vzdělávací materiály by měly být flexibilní a snadno použitelné v různých situacích. Měly by se hodit pro skupinovou i samostatnou práci a být vhodné pro domácí použití, ve školách, knihovnách nebo dokonce v nemocnicích. Důležité je, aby se daly použít i online, například při výuce na dálku. Materiál by tedy neměl mít žádné zvláštní nároky, které by mohly omezovat jeho použití na konkrétní místo nebo prostředí. Z toho vyplývá klíčový požadavek na přístupnost a otevřenost digitálních materiálů. 3.2 Lze materiál používat v různých fyzických a digitálních výukových prostředích? Materiál (a hlavně projekty v něm) lze použít všude tam, kde je přístup k internetu a přístup k zařízení podporující program Scratch. Lze jej tedy použít při prezenční, kombinované i online výuce. 3.3 Jsou materiály dostupné a volně přístupné v různých formátech? Materiál je volně dostupný ke stažení či náhledu na stránkách https://dum.rvp.cz ve formátu PDF.

Learning Feedback for Learners

2

Ostrava Kurikulum 23, Student

4.1 Předpokládá materiál různé druhy/formáty zpětné vazby? Vzhledem k tomu, že se jedná o programování v prostředí aplikace Scratch, tak svým způsobem dochází ke zpětné vazbě už při zkoušení sestaveného programu a kontroly chyb ze vzorového řešení. Dalším způsobem může být poskytnutí vzdělávacích cílů a tím získání informací o svém pokroku v rámci jednotlivých cvičení. Úvod: Materiál by měl obsahovat prvky kvalitativní i kvantitativní zpětné vazby. Měl by umožňovat sebehodnocení i vzájemnou zpětnou vazbu mezi žáky. Zpětná vazba může být koncipována jako okamžitá zpětná vazba k úloze nebo jako obecnější reflexe pokroku žáků v učení. Prvky zpětné vazby by měly podporovat žáky v reflexi jejich procesu učení oceňujícím a pozitivním způsobem. Kromě toho ba měla zpětná vazba navrhovat další kroky v učení. 4.2 Mohou žáci využít zpětnou vazbu k vlastní reflexi procesu učení? V programování se Scratchem jsou chyby vizuálně představeny a žáci mohou okamžitě své chyby opravit a získat tím představu, jak/kde/proč byla chyba provedena.

Learners’ Reflections on Learning

2

Ostrava Kurikulum 23, Student

5.1 Obsahuje materiál vysvětlení různých strategií/technik učení a navrhuje jejich použití? Materiál obsahuje metodické poznámky, které lze využít při práci s materiálem. Všechny cvičení jsou praktické a žáci se mohou učit pomocí metody pokus omyl. 5.2 Motivuje materiál žáka k individuální reflexi vlastního procesu učení? Materiál je čtivý, stručný a přehledný, a tedy neodradí některé čtenáře při pohledu na počet stran. Programové prostředí Scratch je pro přehledné, hravé a pro děti zajímavé svým obsahem a možnostmi využití. Kombinace těchto prvků může podporovat žáky v samostatném učení a reflexí nad vlastním učením a pokrokem.

Learners’ Agency

2

Ostrava Kurikulum 23, Student

6.1 Poskytuje materiál žákům řadu příležitostí k vlastnímu rozhodování o vlastním učení? Z materiálu není zřejmé, jestli poskytuje žákům řadu příležitostí k vlastnímu rozhodování o vlastním učení. 6.2 Je z materiálu zřejmé, že chce u žáka posilovat přesvědčení, že je schopný zvládat a řídit svůj vlastní proces učení? Z materiálu není zřejmé, že má účel posilovat u žáka přesvědčení, že je schopný zvládat a řídit svůj vlastní proces učení. 6.3 Umožňuje materiál žákovi kritickou reflexi učiva i samotného materiálu? Z materiálu není zřejmé, jestli podporuje či umožňuje kritickou reflexi učiva i samotného materiálu. 6.4 Respektuje materiál celkovou rozmanitost žáků? Nelze jednoznačně říct, že materiál podporuje celkovou rozmanitost žáků. Tento materiál v určitém smyslu podporuje v rámci programování do určité míry kreativitu pro vytváření řešení.

% rate as inclusive

50%

Ostrava Kurikulum 23, Student

% rate as OER

90%

Ostrava Kurikulum 23, Student

Stay in touch

Subscribe to our newsletter

get the latest news

Instagram

digiLLM

{* Load ADA js *}