No Account?


No Account?

Login

Language

2
50% rate as inclusive
60% rate as OER

Review by Ostrava_Kurikulum_Summer2024

Philosophy

4

Ostrava Kurikulum 23, Student

Na zadní straně publikace a na webu vydavatelství je uvedeno, že učebnice reaguje na poptávku učitelů a vychází z potřeby žáků. Učebnice si klade za cíl studium literatury usnadnit a zatraktivnit. Autoři učebnice vysvětlují, jak je uspořádána (výkladový text, ukázky literárních děl, otázky usnadňující rozbor). O grafickém zpracování uvádějí, že ulehčuje orientaci a napomáhá lepšímu zapamatování. Dále je zde zdůrazněna přítomnost opakovacích testů na konci každé kapitoly. Učebnice je zpracována podle Rámcového vzdělávacího programu a je vhodná k přípravě na maturitu. Autoři se snaží zaujmout mezioborovým přesahem – propojení s filmem, hudbou, architekturou a malířstvím. K inkluzi se autoři učebnice nevyjadřují. Je zde pouze zmíněno, že učebnice respektuje různé typy škol. Materiál je logicky a srozumitelně uspořádaný. Literární dějiny jsou předkládány chronologicky, vyjma první a druhé kapitoly (Světová poezie na počátku 20. století, Česká moderna a dekadence), ty by bylo vhodné prezentovat v opačném pořadí. Učebnice začíná obsahem a úvodem s vysvětlivkami, které říkají, jak s učebnicí pracovat. Úvod obsahuje i slovo autorů. Každá kapitola je barevně odlišena. V úvodu každé kapitoly jsou nejprve prezentovány obecné informace o vybraném období či směru, na dalších stranách pak najdeme autory, kteří se k nim vztahují. Jednotlivým autorů je většinou věnována jedna strana, autorům významnějším dvě strany a někteří jsou shrnuti na půlce strany. Všichni autoři jsou prezentováni společně se svou podobiznou. Důležité body v textu jsou vyznačeny tučně, barvou přiřazenou ke kapitole zase všechna zmíněná díla autorů. Žlutě jsou vyznačeny rámečky s literárními ukázkami. Na stranách se také objevují hnědě zbarvené rámečky, které se věnují zajímavostem, tipům na výlet, citátům, pojmům a otázkám k zamyšlení. V šedé spodní liště, která je téměř na každé straně jsou vypsány otázky k opakování. Každá kapitola je uzavřena shrnutím a testovými otázkami k ověřování porozumění učiva a k opakování. Výjimkou je kapitola Světová próza a drama od první do konce druhé světové války, ta obsahuje shrnutí a opakování v podobě testu dvakrát. Na konci učebnice nalezneme slovník literárních pojmů, rejstřík autorů a seznam držitelů Nobelovy ceny v letech 1901-1950. V učebnici nikde není uveden seznam zdrojů, pouze autorství některých obrázků – těch, které jsou převzaty z divadelních představení. Některé rámečky se zajímavostmi se až příliš zabývají pikantnostmi ze života autorů či jejich zdravotní stavem. To odklání pozornost od jejich díla, ale na druhou stranu to představuje autory jako lidi ne jako modly a snad i napomáhá k zapamatování. V anotaci k učebnici (zadní strana učebnice, webové stránky vydavatelství) je uvedeno, že všechny tituly z nové řady učebnic literatury jsou zpracovány podle Rámcového vzdělávacího programu.

Learners' needs

2

Ostrava Kurikulum 23, Student

Učebnice, která je doplněná pracovním se sešitem, jež není součástí této analýzy, využívá otevřené otázky pouze na prvních třech stupních taxonomie učebních úloh dle Tollingerové. Př. Které generace je Hemingway představitelem? Porovnejte jeho tvorbu (Jiří Karásek ze Lvovic) s tvorbou Hlaváčkovou. Vysvětlete pojem ztracené generace. Opakování na konci kapitol je koncipováno jako test s výběrem odpovědi. Pro stejnou látku není využíváno různých postupů. Funkci scaffoldingu plní šedé lišty s opakováním. Ty obsahují otázky, na které by měl žák umět odpovědět. Učebnice obsahuje množství doprovodného obrazového materiálu. Nejdůležitější roli hrají podobizny prezentovaných autorů, které výrazně pomáhají vizuálnímu typu žáků se zapamatováním učiva. Další použité obrázky plní funkci dekorativní. Důležité části textu jsou zvýrazněny tučně, nebo jsou barevně odlišeny. Učebnice nelze přizpůsobit individuálním potřebám žáků.

Learners’ environment(s)

2

Ostrava Kurikulum 23, Student

Autoři učebnice v ní nevybízí ke skupinové práci. Opakování v šedých lištách je však možné z rozhodnutí učitele zadat skupinám žáků k vypracování. Učebnici je obtížné použít v digitálních výukových prostředích. Učebnice je dostupná pouze v tištené variantě.

Learning Feedback for Learners

3

Ostrava Kurikulum 23, Student

Učebnice obsahuje opakovací test za každým tematickým celkem. Test má konvergentní charakter. V publikaci se nenachází klíč správných odpovědí, avšak žáci správné odpovědi mohou vyčíst z textu a srovnat je se svými odpověďmi. Otevřené otázky ve spodních šedých lištách žáky vybízí k zamyšlení, své odpovědi mohou poté rovněž srovnat s textem. Další druhy zpětné vazby učební materiál ve formě učebnice nenabízí. Žáci si mohou pomocí testu ověřit, zda učivu porozuměli, nebo zda mají zvolit jinou strategii, jak se látku naučit, učebnice ovšem žáky explicitně nevybízí, aby se nad svým procesem učení aktivně zamýšleli. V učebnici například nenajdeme úkoly typu „zaznač na škále od 1 do 5, jak učivu rozumíš“, k tomuto typu reflexe mohou být žáci vybídnuti pouze z iniciativy učitele.

Learners’ Reflections on Learning

1

Ostrava Kurikulum 23, Student

Učební materiál se strategiemi a různými technikami učení nezabývá. Neposkytuje žákům tipy a metody, jak k učební látce přistupovat. V učebnici nalezme výzvy k diskusi, která by žákům mohla dodat nové a odlišné pohledy na věc, jen zřídka. Napříč učebnicí však můžeme nalézt odkazy a doporučení na hudbu a filmy, jež mohou žákům rozšířit obzory ve vztahu k probírané látce. Oklikou lze tak dojít například k učení skrze srovnání knižního a filmového zpracování. Řešení problémů a jiné tvořivé úlohy však v učebnici nenalezneme. K reflexi vlastního procesu učení učební materiál žáky nemotivuje. U otevřených úloh žáci nemají příležitost zhodnotit své myšlenkové postupy. Potřebují zde přítomnost učitele, který by je k tomu vyzval.

Learners’ Agency

1

Ostrava Kurikulum 23, Student

Výše zmiňované odkazy na hudbu a filmy spolu s odkazy na architekturu a výtvarné umění fungují pouze jako doplnění učiva. S těmito mezioborovými přesahy se dále jinak nepracuje, nejsou k nim přiřazena žádná cvičení nebo otázky. Žáci se mohou rozhodnout, zda se prezentovanými věcmi budou dále zabývat, či nikoli. Strany učebnice neobsahují žádnou boční lištu, která by nabízela úkoly navíc, veškeré informace jsou tedy kladeny na stejnou úroveň a musí si je osvojit všichni. Zvídavým žákům zde není věnováno mnoho prostoru. Toto z materiálu není zřejmé, protože všechny žáky vede stejným směrem, tzn. za stejnými fakty. Žáci svůj proces učení neřídí. Učebnice směřuje výhradně k zapamatování faktografických údajů, nerozvíjí žákovu schopnost kritického myšlení ani žákovu tvořivost. Žák se z učebnice nedozví, k čemu mu mohou být prezentované informace užitečné. Vzhledem k tomu, že se učebnice soustředí výhradně na spisovatele, veškeré obrázky se vztahují k nim a k obdobím, do kterých jsou řazeni. Otázky přiřazené k literárním ukázkám se ptají na žákovy názory a interpretace jen minimálně. Př. Co vypovídají tyto verše o básníkovi? Pokuste se báseň interpretovat. Většina otázek k textům opět cílí na jednoznačnou faktickou odpověď. Př. Vyhledejte v textu anaforu, epizeuxis a aliteraci. Najděte synonymum k vyznačenému slovu. Žák při těchto úkolech nemůže svou tvořivost plně projevit. Jeho individualita je zatlačena do pozadí. Rodinný a společenský život autorů, jejich sexualita a zdravotní stav je prezentován mírně zaujatě. To proto, že jsou tyto informace často psány do zvláštních hnědých rámečků se zajímavostmi. Na jednu stranu jsou tímto vyčleněny z hlavního výkladového textu, jelikož nemusejí být důležité pro pochopení autorova díla, jedná se tedy o informace nepodstatné, na druhou stranu na ně padá pozornost právě proto, že vyčleněny z hlavního textu jsou.

% rate as inclusive

50%

Ostrava Kurikulum 23, Student

% rate as OER

60%

Ostrava Kurikulum 23, Student

Stay in touch

Subscribe to our newsletter

get the latest news

Instagram

digiLLM

{* Load ADA js *}