No Account?


No Account?

Login

Language

4

1 Ratings 1 Written Reviews

50 % rate as inclusive
20 % rate as OER
Description

Učebnice je druhou částí dvoudílného kompletu, jenž vychází z aktuálních osnov gymnázií. V promyšlené…

Latest written Review

​Je vysvětlena filozofie učení a výuky, koncepce výuky, která je v materiálu uplatněna. Například: ​Text…

4
50% rate as inclusive
20% rate as OER

Review by Ostrava_Kurikulum_Summer2024

Philosophy

4

Ostrava Kurikulum 23, Student

​Je vysvětlena filozofie učení a výuky, koncepce výuky, která je v materiálu uplatněna. Například: ​Text v úvodu obsahuje vnitřní členění kapitol dle historické řazení. Dále upozornění o nutnosti dodržení zařazení a propojení dílů B a C ve výuce. Materiál lze využít jako pomůcka při přípravě hodiny přičemž je lze v hodinách jednotlivé díly A,B či C možno libovolně střídat. ​„Učebnice hudební výchovy pro gymnázia – 1.a 2. díl – tvoří organický celek, který předkládá jednotlivá témata zpracovaná do určité hloubky, nabízí možné formy práce s nimi, ale neurčuje, jak a kdy mají být tato témata probírána.“ ​V textu je zmínka o volnosti využití materiálu v učebnici slovy: ​„…. Rozhodně neznamená, že má být nejprve probírán určitý úsek dějin hudby (díl B), a teprve poté se má výklad konkretizovat a doplnit poslechem ukázek, zpěvem nebo jinou produktivní činností (díl C).“ ​Tento díl navazuje na díl 1. ve vnitřním i historickém členění s hlavním východiskem POZOROVÁNÍ HUDEBNÍHO MYŠLENÍ. První kapitola se věnuje hlasové výchově ostatní pokračují dle historického vývoje hudby klasicismu až k hudbě nonartificiální ​Zajímavá a přínosná je poslední kapitola Hrajem dál … aneb Muzicírujeme a improvizujeme, kde jsou zahrnuty hudební hry. ​K učebnici je přiloženo CD s poslechy, které jsou nezbytnou součástí výuky. ​Dále materiál obsahuje obrázky hudebních nástrojů či hudebních skladatelů včetně notových ukázek k poslechu. ​Nikde v materiálech se nepíše o účelnosti či záměru změny barev či stylu písma v textu. ​Materiál obsahuje konkrétní informace určené učiteli a žákům o jeho obsahu, způsobu použití a klíčových principech, na kterých je postaven. Materiál se nezmiňuje o inkluzi a ani ji nedeklaruje. ​Materiál je uspořádán přehledně a logicky. Tematické okruhy jsou uspořádány do logických podoblastí. Na začátku je vždy nejprve uvedena základní informace o tématu, pak mohou následovat díl B a C zahrnující aktivní část výuky obsahující poslechové i notové ukázky včetně aktivního dílu. Pro přehlednost a orientaci v tématech lze využít obsah v úvodu učebnice. ​Vzhledem k roku vydání (2003) jsou některé historické informace stálé a neměnné, tak v jejich sdělování prozatím nedochází k dezinformaci. ​V úvodu i na zadní straně učebnice je uvedeno, jakým způsobem obsah materiálu odpovídá Rámcovým vzdělávacím programům, učebním osnovám či jiným normativním dokumentům nebo ke kterým částem formálního kurikula se vztahuje.​

Learners' needs

4

Ostrava Kurikulum 23, Student

​V menší míře, ale přece, tato učebnice nabízí pro stejnou látku učební úlohy s různými postupy na různé úrovni obtížnosti. Konkrétně v zadáních, kde si žáci mají vytvořit svůj vlastní rytmus či melodii na stupni obtížnosti, který si oni sami zvolí. Například na str. 103, 179 či 190. ​Zaměřuje se primárně na jednu úroveň scaffoldingu, a to uvedením postupných kroků řešení při praktickém experimentování. Například kdy si žáci mají společně s učitelem vytvořit klastr, a to pomocí brumenda (str. 102). ​Ano, k dispozici jsou různé druhy reprezentace učiva, a to konkrétně: u poslechu a obrázku jsou uvedené popisy (str. 10, 11, 16, 101, 157, …), grafy jsou opatřeny textovým popisem (str. 8, 17), objevuje se zde schéma (str. 191), tabulka (str. 151), fotografie (str. 142–147, …), vysvětlení (str. 142) a definice (str. 140). ​Bylo by dobré změnit např. barvu fotografií, které jsou černobílé s růžovým filtrem -> dala bych normálně barevné fotografie; zvýraznění textu jinou barvou (konkrétně růžovou) -> vyčlenila bych text např. rámečkem nebo tučným písmem, ale ne růžovou barvou, kterou jsou vyčleněny i popisky k fotografiím, tabulkám a jiným (působí to velice nesourodě).​

Learners’ environment(s)

4

Ostrava Kurikulum 23, Student

​Materiál může používat jeden žák. Pokud však vyučující vymyslí hry či skupinové práce s touto učebnicí, může být použita i pro více žáků. Úkoly pro vícero skupin v učebnici nejsou uvedeny. Jsou zde však úkoly tvorby hudby, při nichž se žáci musí poslouchat navzájem, což můžeme zařadit ke kooperativní práci. Je nutné poskytnout k materiálu např. další vybrané podněty, aby se podpořila diskuse s partnerem (partnery) či ve skupinách. ​Materiál lze použít jak ve třídě, doma, v knihovně nebo kdekoli, kam si jej s sebou vezmeme. Digitální verze neexistuje. K učebnici je přiloženo pouze CD s hudebními ukázkami uvedenými v učebnici. ​Materiál je k dispozici pouze v tištěné formě. V této formě jej lze zakoupit.​

Learning Feedback for Learners

5

Ostrava Kurikulum 23, Student

​​Tato učebnice neobsahuje žádný druh/formát zpětné vazby, a to ani na závěr kapitoly ani u úloh. Jsou zde například zadány určité úlohy, které si žáci mohou s učitelem v hodině vyzkoušet, avšak o zpětném ohodnocení zde není zmínka. Doporučila bych vždy na závěr kapitoly či některých úloh zpětnou vazbu dodat. ​V tomto materiálu se nachází jen velmi málo příkladů či modelů výsledku úloh. U některých úloh je to logické, jelikož jsou zaměřeny na improvizaci. Například u zadání, kdy si žáci mohou vytvořit minimalistickou „skladbu“. Kdy je pevně dáno metrum a tempo a čtyři dobrovolníci si k tomu vytvoří svůj vlastní motivek, který opakují. K tomu je zde uveden příklad v notaci jak to může vypadat (str. 103).​

Learners’ Reflections on Learning

2

Ostrava Kurikulum 23, Student

​​Učebnice obsahuje různé návrhy praktických experimentů, které učitel může s žáky v hodině provést, pro lepší pochopení a fixaci učiva. Těchto typů úloh je obsaženo nejvíce. Například kdy žáci podle pravidel dodekafonní hudby vytvoří svou „skladbu“ (str. 100). ​Je zde také umožněn prostor pro skupinovou diskusi. Například u učiva klasicismu na str. 30, kde se žáci mají zamyslet nad významem slova klasický a mají sami vytvořit jakousi „databázi“ významu tohoto slova. ​Pro hlubší zájem učiva spojeného s 50. lety je zde například doporučen film Zítra se bude tančit všude (str. 118). ​Zadání tedy nejsou stereotypní a podle příkladů uvedené výš můžeme konstatovat, že využívá různé typy kognitivních úloh. Avšak nutno dodat, že zde opravdu převažují úlohy s praktickými experimenty. ​Tento materiál nemotivuje žáka k individuální reflexi vlastního procesu učení. Nevede jej k zhodnocení svého myšlenkového postupu. V tomto vidím nedostatek této učebnice, který však lze doplnit.​

Learners’ Agency

4

Ostrava Kurikulum 23, Student

​Tento materiál neposkytuje žákovi až tak bohaté příležitosti, ale můžeme najít pár drobností jako např. umožnění rozhodování (u improvizacích), používá oslovení v 1. osobě množného čísla či povzbuzení pro hlubší studium téma (odkaz na film). ​Do určité míry lze zde u žáka posilovat toto přesvědčení, a to například při již zmíněných zadání, kdy se mohou žáci sami projevit. Avšak učebnice moc nezapojuje žáky k formulování svým vlastních cílů a cílů výuky. ​V učebnici není žákovi poskytnut prostor pro kritickou reflexi učiva či samotného materiálu. Doporučila bych vždy na konci kapitoly krátké shrnutí učiva a k tomu prostor pro žákovo zhodnocení toho, co se naučil. ​Tato učebnice disponuje fotografiemi, ve kterých jsou zastoupeni lidé jak europoidní rasy, tak i negroidní, avšak není zde zastoupena mongoloidní rasa, která je v České republice docela rozšířená. Ve většině případů jsou zde prezentováni skladatelé a interpreti mužského pohlaví, což je dáno i jejich známostí či popularitou v dané době. Komunita LGBT+ zde není zastoupena.

% rate as inclusive

50%

Ostrava Kurikulum 23, Student

% rate as OER

20%

Ostrava Kurikulum 23, Student

Stay in touch

Subscribe to our newsletter

get the latest news

Instagram

digiLLM

{* Load ADA js *}