No Account?


No Account?

Login

Language

3

1 Ratings 1 Written Reviews

50 % rate as inclusive
50 % rate as OER
Description

Tato publikace je první částí dvojdílného souboru učebnic hudební výchovy pro gymnázia, ale i další střední…

Latest written Review

Ano, materiál poskytuje jasné vysvětlení ohledně své struktury v úvodu učebnice (ihned za obsahem). Učivo…

3
50% rate as inclusive
50% rate as OER

Review by Ostrava_Kurikulum_Summer2024

Philosophy

3

Ostrava Kurikulum 23, Student

Ano, materiál poskytuje jasné vysvětlení ohledně své struktury v úvodu učebnice (ihned za obsahem). Učivo postupuje chronologicky (od prvopočátků hudby po hudbu 21. století) – což je i přímo ve vysvětlení popsáno. Jednotlivé kapitoly jsou členěny vždy do tří částí A, B, C. Část A nastoluje určitý problém, část B je výkladová a část C je interaktivní, praktická (součástí jsou notové ukázky atd.). Záměr autorů je zčásti nastíněn ve Slově autorů určenému žákům, ale opravdu jen letmo (autorům podle jejich slov jde o prohloubení znalostí, které se mají odrazit v praktických činnostech, to vše prostřednictvím předložené učebnice). Na inkluzi ovšem nenaráží, neberou ji v potaz, což je vzhledem k roku vydání očekávatelné. Logickou strukturu učebnice má (v podobě obsahu, slova autorů, úvodu, samotného textu) – obsahuje šest hlavních kapitol s již zmíněnými částmi A, B, C. Učebnice však není nijak ukončena, po poslední notové ukázce v rámci části C následuje bezprostředně obálka. Nicméně bychom ocenily i průběžnou orientaci (například pomocí štítkování – v jaké kapitole či části kapitoly jsme), aby studenti nemuseli neustále listovat, ve které části učebnice se právě nacházejí. V učebnici se také setkáváme s kurzívou, kterou autoři promlouvají přímo ke studentům. Běžným písmem je pak psán výklad. Zdrojování učebnice neobsahuje, pouze v případě některých notových materiálů (například je uveden film/hra, ve kterém skladba zazněla). V učebnici je uvedeno: „Tato učebnice je zpracována podle nejnovějších učebních osnov platných pro vyučovací předmět hudební výchova na gymnáziu.“ Učebnice taktéž obsahuje doložku MŠMT z roku 2002 s dobou platnosti šest let. Nicméně není možné ověřit, zdali byla doložka obnovena/prodloužena.

Learners' needs

2

Ostrava Kurikulum 23, Student

Materiál nenabádá studenty ke kombinaci různých učebních stylů. Učební úlohy materiál obsahuje jen velmi zřídka, a to na úrovni spíše úvah, které mají studenty navézt k přemýšlení: „A co slyšíme v ukázce? Není to náhodou pentatonika – tónina charakteristická pro černošský zpěv?“ Z hlediska Bloomovy taxonomie jsou učební úlohy zcela nevyhovující, což je vzhledem k četnosti učebních úloh očekávatelné. Učebnice nebere ohled na různé úrovně podpory učení, jelikož dominuje výklad. Je však nutné poznamenat, že materiál obsahuje mezipředmětové vazby. Například ukázky architektury, malířství či uvádění politického kontextu v případě vybraných fenoménů. Design for Learning – UDL, Inclusive Design Guide)? Učebnice je po grafické stránce zcela neatraktivní, působí až nudně. Střídá se černé a zelené písmo, jsou to jediné barvy, které učebnice obsahuje. Je zde naprostá absence tabulek, pomocných grafů či jiných vyobrazení mimo notové partitury a portréty skladatelů, interpretů, architektury. Změna designu je určitě žádoucí, například následující rozdělení do dekád by se přehledněji a atraktivněji dalo zpracovat do podoby grafické časové osy, jejíž součásti by mohl být i historický kontext (více barevně, použití obrázků apod.).

Learners’ environment(s)

2

Ostrava Kurikulum 23, Student

V rámci skupinové práce některé úlohy vybízí ke společnému provedení hudby, individuální práci reprezentuje úloha s vytvořením vlastního grafického záznamu (viz foto níže). Těchto úloh však není mnoho. V rámci fyzického prostředí třídy lze tuto učebnici bez problému využívat. Pokud by však student nemohl být fyzicky přítomen (z důvodu např. nemoci), bude ochuzen o zvukové ukázky, které jsou na CD a kterým disponují pouze učitelé. Jelikož učebnice nemá svou online podobu, dá se použít v digitálním prostředí pouze jako sken. Učebnice je pouze tištěná.

Learning Feedback for Learners

3

Ostrava Kurikulum 23, Student

Podněty ke zpětné vazbě učebnice neobsahuje. Je zde úplná absence jakékoliv zpětné vazby.

Learners’ Reflections on Learning

2

Ostrava Kurikulum 23, Student

Učebnice neobsahuje žádné strategie/techniky učení ani jejich vysvětlení či možnosti použití. Ocenily bychom krátké shrnutí na závěr každé kapitoly (například jako část D), které by obsahovalo i kontrolní otázky. V rámci učebnice se nám nepodařilo najít podněty k individuální reflexi vlastního procesu učení. Učebnice je totiž komponována spíše výkladově a učební úlohy se vyskytují zřídka, tudíž neposkytuje příliš mnoho prostoru pro jakoukoliv reflexi.

Learners’ Agency

3

Ostrava Kurikulum 23, Student

Nejedná se o materiál, který by vůbec vybízel k úvahám nad tím, jak se vlastně učit. Otázkou je, do jaké míry je toto vůbec záměrem v hudební výchově. Celkově lze konstatovat, že tento učební materiál není koncipován tak, aby byl každodenní součástí studentovy přípravy. Učebnici vnímáme spíše jako podpůrný zdroj jak pro učitele, tak pro studenty. Nedokážeme proto určit, do jaké míry může student skrze učebnici řídit svůj vlastní proces učení. V učebnici se reflexe v žádné podobě nenalézá. Učebnice nebere v potaz studenty se speciálními poruchami učení či jiným znevýhodněním. Částečně by mohla vycházet vstříc nehudebně orientovaným žákům ukázkami architektury či výtvarného umění. Materiál uvádí v rámci příkladů představitelé z různých etnik, čímž podporuje inkluzivitu („…přinesl v podstatě první ucelenou informaci o skutečném černošském jazzu.“).

% rate as inclusive

50%

Ostrava Kurikulum 23, Student

% rate as OER

50%

Ostrava Kurikulum 23, Student

Stay in touch

Subscribe to our newsletter

get the latest news

Instagram

digiLLM

{* Load ADA js *}