No Account?


No Account?

Login

Language

4
20% rate as inclusive
50% rate as OER

Review by Ostrava_Kurikulum_Summer2024

Philosophy

4

Ostrava Kurikulum 23, Student

​ Učebnice Marie Černé – Dějiny výtvarného umění obsahuje na začátku krátký úvod, kde autorka zmiňuje: „I tato učebnice může být stručným přehledem, první informací o dějinách výtvarného umění.“ Výběr učiva je vypsán pouze v obsahu knihy a vysvětlení o uspořádání a designu zcela chybí. Učebnice obsahuje průřez dějinami umění od pravěku až do 20. století jak ze světa, tak z českých zemí. ​Ne. Učebnice se zaměřuje převážně na odbornou stránku a celkově didaktická stránka je v knize velmi málo obsažena. ​Ano, učivo je členěno chronologicky, od pravěku až po umění po druhé světové válce. Každý celek má svou kapitolu, které se člení na podkapitoly a ty na jednotlivé umělecké odvětví, tedy architekturu, malířství, sochařství a umělecké řemeslo. Další dělení učebnice zaznamenáváme u rozdělení na umění v Českých zemích a Evropě. ​Příklad: Pravěk – Paleolit, Mezolit, Doba bronzová a železná Starověk – Starověký Egypt: Architektura, Sochařství, Malířství, Umělecké řemeslo Gotický sloh – Architektura, Sochařství, Malířství Gotický sloh v Českých zemích: Architektura, Sochařství, Malířství, Deskové malířství, Nástěnné malířství, Knižní malba ​Ano, v úvodu autorka uvádí doplňující literaturu ke studiu dějin umění a apeluje na studium reprodukcí uměleckých děl v těchto publikacích: ​„…desetidílný soubor Dějin umění od José Pijoana (1. vyd. 1977-1984, 2. vyd. 1982-86 Odeon, další vydání od 1988 Knižní klub a Balios), Laroussova čtyřdílní encyklopedie Umění a lidstvo (Odeon 1967-1974), Umělecké památky Čech (Academia, I. díll 1977, II. díl 1978, III. Díl 1980, IV. Díl 1982), Umělecké památky Moravy a Slezska (Academia, I. díl 1994, II. díl 1999), Umělecké památky Prahy (Academia, I. díl 1996, II. díl 1998) a další publikace o jednotlivých obdobích.“ ​Neobsahuje, podobně jako další učebnice dějin umění, kterých je na našem trhu velmi málo, jmenovitě učebnice Bohumíra Mráze Dějiny výtvarné kultury je i tato od Marie Černé velmi ochuzena o didaktické cíle, výsledky výzkumu a o RVP se vůbec nezmiňuje.

Learners' needs

4

Ostrava Kurikulum 23, Student

​Autorka doporučuje v kontrolních otázkách kapitoly Secesní umění v Českých zemích navštívit galerii výtvarného umění. „Navštivte sbírku moderního umění Národní galerie ve Veletržním paláci, oddíl 1900-1960“. Jak ale v této galerii pracovat nebo co při ní mají žáci zjistit a na co se přesně zaměřit autorka nepopisuje. ​Materiál pak nabízí stále stejný postup: Přečtení textu a odpověď na kontrolní otázky ​Materiál klade na konci každé kapitoly shrnující otázky k ověření znalostí učiva: „Která část Svatovítské katedrály v Praze je gotická a která pochází z 19. století?“ Klade i otázky k zamyšlení žáků, odkazuje na práci s literaturou a : „Všichni cizinci míří na Karlův most. Co byste jim o něm pověděli? Vyhledejte v literatuře!) ​Učivo je v materiálu prezentováno především psanou formou, některé kapitoly jsou doplněny o černobílou ilustraci. Např.: Kapitola o Egyptě obsahuje ilustrace druhů pyramid s popisky jejích jednotlivých částí, kapitola o antickém Řecku obsahuje popis Dórského, Ionského a Korintského řádu. ​V textu jsou zvýrazněna důležitá jména autorů, staveb, uměleckých děl, významných měst. ​Kapitoly jsou od sebe přehledně odděleny dostatečnými mezerami a velikostí písma. ​Ilustrace jsou přehledné a dobře popsané. Konkrétně popisy řeckých sloupových řádů obsahují i odbornou terminologii, její základ je součástí výuky dějin umění na střední škole a měl by být součástí každé učebnice. ​Celkově na mě ale výběr ilustrací k daným uměleckým dílům, převážně však architektury působí velmi náhodně, ale jsou u nich řádně uvedeny popisky. Autorka na začátku knihy vybízí žáky k tomu, že ke studiu dějin umění je nezbytné pracovat s barevnými reprodukcemi uměleckých děl a uvádí literaturu, kde mohou žáci tato díla najít. ​Materiál by se dal zlepšit větším počtem reprodukcí v barevné formě, rozmanitostí kladených otázek, odkazy na externí zdroje, doporučení na návštěvy galerií, proklik na jejich stránky, kde by se žáci i učitelé mohli informovat o aktuálních výstavách a edukačních programech, zajímavostmi, nebo extra materiálem pro zájemce.

Learners’ environment(s)

4

Ostrava Kurikulum 23, Student

​Ano, s materiálem mohou žáci pracovat ve skupině a využívat ho jako podpůrný materiál k vyhledávání informací, například k pracovnímu listu. ​Žáci mohou pracovat s materiálem při učení se jednotlivých kapitol a odpovídat na otázky na konci každé kapitoly buď formou diskuse ve dvojici či skupině nebo mohou otázky zpracovat samostatně, například opět v rámci pracovního listu apod. ​Materiál je dostupný v tištěné formě, v digitální formě ho najdeme na stránkách Moravské zemské knihovny, kde je však přístupný pouze přihlášeným uživatelům. ​Učebnici lze využívat ve škole i v rámci domácí přípravy. V učebnici jsou také úkoly na navštívení galerií: „Navštivte sbírku moderního umění Národní galerie v Praze a prohlédněte si oddíl České umění 1960-1995“, takže lze učebnici využít i v galerijním prostředí, opět jako oporu k vypracování zadání k edukačnímu programu vedeného galerijním pedagogem nebo hodině, kterou v galerii realizuje učitel. ​Materiál není volně přístupný v digitální formě, pouze pod licencí. ​

Learning Feedback for Learners

5

Ostrava Kurikulum 23, Student

​Materiál obsahuje otázky na reflektování učiva z jednotlivých kapitol. Hodnocení práce studentů ale materiál neobsahuje. ​V materiálu chybí popis toho, co by se měl žák studiem jednotlivých kapitol naučit. Součástí materiálu nejsou ani žádné testy, ani pracovní listy.

Learners’ Reflections on Learning

2

Ostrava Kurikulum 23, Student

​Otázky se zaměřují na ověření poznatků, nabyté čtením textu: „Pro které české město je charakteristická pozdně gotická architektura a proč?“, zaměřují se na osobní zkušenosti žáka: „Navštívili jste některé české hrady, které?“ ​Materiál neobsahuje konkrétní kroky k reflexi, jaké kroky podnikli, nebo jak o problému přemýšleli. V rámci ověření znalostí pomocí otázek mohou žáci diskutovat o daném tématu a do diskuse zahrnout, jak by k řešení přistupovali sami, jak k řešení došli, co je k danému názoru vedlo, jestli je podložený fakty v učebnici apod. ​

Learners’ Agency

4

Ostrava Kurikulum 23, Student

​Autorka textu učebnice poskytuje žákům doporučení na literaturu, kterou by si měli doplnit znalosti. Žáci si tedy mohou vybrat, zda se nakonec připraví z učebnice nebo doporučené literatury. ​Materiál slouží jako stručný přehled, první informace o dějinách umění – toto autorka uvádí v úvodu, ale jasně stanovené cíle a záměry výuky v učebnici uvedeny nejsou. ​Otázky jsou mířeny přímo na žáka: Určete, jmenujte, navštivte… Nikde v učebnici se bohužel není řečeno, že by měl žák používat způsob učení, ve kterém se cítí nejlépe, ani vyzýván do formování cílů výuky. ​Materiál neodkazuje na nejnovější výzkumy, literaturu ani materiály. Pro hodnocení ani zpětnou vazbu učebního materiálu. V případě této učebnice a celkově učebnic dějin výtvarné kultury je jejich aktualizace nutná. Především z hlediska reflexe žákova učení, jeho procesu a zapojení se do procesu vyučování. ​Materiál neobsahuje stereotypní, diskriminační obrázky ani obsahy, takže respektuje rozmanitost lidí v komunitě. ​Kulturní a náboženská rozmanitost je také zastoupena: V učebnici se autorka věnuje nejen křesťanskému, ale například umění Indickému, ve kterém také odráží kulturní a náboženská specifika.

% rate as inclusive

20%

Ostrava Kurikulum 23, Student

% rate as OER

50%

Ostrava Kurikulum 23, Student

Stay in touch

Subscribe to our newsletter

get the latest news

Instagram

digiLLM

{* Load ADA js *}