No Account?


No Account?

Login

Language

1

1 Ratings 1 Written Reviews

30 % rate as inclusive
20 % rate as OER
Description

Druhý díl učebnice podrobně zpracovává vývoj výtvarné kultury od renesance po realismus. Nedílnou součástí…

Latest written Review

1.1 Poskytuje materiál vysvětlení týkající se jeho uspořádání, výběru učiva a designu? Ne. Materiál…

1
30% rate as inclusive
20% rate as OER

Review by Ostrava_Kurikulum_Summer2024

Philosophy

1

Ostrava Kurikulum 23, Student

1.1 Poskytuje materiál vysvětlení týkající se jeho uspořádání, výběru učiva a designu? Ne. Materiál je koncipován jako výkladový text. Vhodný k samostudiu nebo jako podklad pro vyučujícího k frontálnímu výkladu. 1.2 Jsou uvedeny záměry autorů, příp. omezení materiálu ve vztahu k inkluzi? Ne. Materiál neobsahuje žádné informace ohledně organizace výuky ani práce s učebnicí. Rozhodně se nesnaží reagovat na jakékoli dění ve školství. 1.3 Je materiál logicky strukturovaný a srozumitelný, se zaměřením na probírané učivo? Materiál je uspořádán logicky, ale postrádá grafické signály, takže orientace v něm je značně obtížná. Tematické celky jsou nadepsány nadpisy velkým písmem velkými písmeny, podoblasti těchto celků jsou umístěny do textu, nadepsány velkými písmeny ale menším písmem než tematické celky. Navigačními prvky v materiálu jsou pouze číslice, např. 1.1.1.3 MALÍŘSTVÍ. Dalším organizačním prvkem jsou postranní lišty na vnějších okrajích stran. Zde jsou umístěny jména a hesla vztahující se k textu, který je jednolitý a pro odlišení používá pouze slova napsaná kurzívou. Na konci tematického celku se nachází kontrolní otázky shrnující až desítky podkapitol. 1.4 Odkazuje obsah prezentovaný v materiálu na platné a spolehlivé zdroje (prevence proti dezinformacím)? Ne. V materiálu nikde není uveden seznam literatury ani nic podobného, kde by autor naznačoval odkud čerpal informace. 1.5 Odkazuje materiál na požadavky Rámcových vzdělávacích programů a výsledky výzkumu? Materiál zpracovává dějiny umění, pochybuji že jakkoli zohledňuje RVP nebo se odvolává na výsledky nejnovějších výzkumů.

Learners' needs

1

Ostrava Kurikulum 23, Student

2.1 Nabízí materiál různé postupy při učení a/nebo učební úlohy pro stejnou látku na různé úrovni obtížnosti? Materiál je pouze výkladový text. Obsahuje pouze kontrolní otázky po každém tematickém celku. Otázky jsou velice široké a těžko zodpověditelné, např. Charakterizujte konkrétní barokní podobizny (obrazy a sochy). Které zásady vyznávali realističtí sochaři a malíři? 2.2 Nabízí učební materiál různé úrovně podpory učení (scaffolding) v závislosti na stupni obtíží žáků při učení? Ne. Materiál nenabízí žádnou podobu podpory. Kontrolní otázky jsou velice široké a nekonkrétní. 2.3 Jsou k dispozici různé druhy reprezentace učiva přizpůsobené různým potřebám žáků (viz např. Universal Design for Learning – UDL, Inclusive Design Guide)? Materiál je opatřen pouze černobílými obrázky reprezentujícího nebo ilustračního charakteru, např. půdorysy staveb. Popisky jsou k obrázkům nepřehledně přiřazovány opět pomocí čísel. 2.4 Lze materiál přizpůsobit individuálním potřebám žáků částečnou změnou designu (u OER – otevřených vzdělávacích zdrojů)? Ne. Materiál má pouze tištěnou verzi, nelze nijak měnit.

Learners’ environment(s)

1

Ostrava Kurikulum 23, Student

3.1 Lze materiál použít při různých druzích skupinové práce i při individuální práci? Materiál je koncipovaný jako výkladový text. Při individuální i skupinové práci lze využít jako podklad pro práci s textem. 3.2 Lze materiál používat v různých fyzických a digitálních výukových prostředích? Ne. Materiál má pouze tištěnou verzi. 3.3 Jsou materiály dostupné a volně přístupné v různých formátech? Ne. Materiál má pouze tištěnou verzi, a i ta je těžko dostupná.

Learning Feedback for Learners

2

Ostrava Kurikulum 23, Student

4.1 Předpokládá materiál různé druhy/formáty zpětné vazby? Na konci každé kapitoly se nachází několik otevřených kontrolních otázek, které zjišťují znalost žáka. Je jich sice několik, nejčastěji 6 až 10, ale vyznačují se stejnou úrovní obtížnosti. Pro jejich zodpovězení žákovy stačí hledat informace v dané kapitole. Někdy se vyskytují otázky, kdy žák má porovnat dva styly a uvést jejich rozdíly na základě výpovědi z textu. 4.2 Mohou žáci využít zpětnou vazbu k vlastní reflexi procesu učení? Žáci mohou využít otázky jako zpětnou vazbu ke svému procesu učení. Otázky se týkají hlavních informací dané kapitoly, proto si myslím, že znalost/neznalost odpovědi, může žákovi dát určitou reflexi.

Learners’ Reflections on Learning

1

Ostrava Kurikulum 23, Student

5.1 Obsahuje materiál vysvětlení různých strategií/technik učení a navrhuje jejich použití? Neobsahuje. Zadané otázky jsou stereotypního charakteru. 5.2 Motivuje materiál žáka k individuální reflexi vlastního procesu učení? Nemyslím si, že učebnice poskytuje žákům dostatečnou motivaci. Žáka drží v hranicích učebnice, nemotivuje jej pro hledání mimo text. Nemám proto dojem, že by v žácích probouzel nějakou zvídavost nad rámec textu.

Learners’ Agency

1

Ostrava Kurikulum 23, Student

6.1 Poskytuje materiál žákům řadu příležitostí k vlastnímu rozhodování o vlastním učení? Neposkytl. Učebnice neposkytuje žádnou variabilitu v úkolech. A to ani napříč díly, každý díl pro jeden ročník uměleckých oborů, tedy 4. 6.2 Je z materiálu zřejmé, že chce u žáka posilovat přesvědčení, že je schopný zvládat a řídit svůj vlastní proces učení? Nemyslím si, že to je záměrem učebnice. Informačně hodnotím učebnici jako velmi zdařilou, ale o úrovni motivace, podkladu pro vlastní plán učení se nedá hovořit. 6.3 Umožňuje materiál žákovi kritickou reflexi učiva i samotného materiálu? Nejsem o tom přesvědčena, pokud ano, tak pouze v minimální míře. 6.4 Respektuje materiál celkovou rozmanitost žáků? Problémem výuky dějin umění je europocentrismus, se kterým se i dnes setkáváme, ale sama to považuji za velmi hluboko zakořeněný problém, který se týká už samotného výkladu dějin odborníky. Této učebnici můžeme přičíst k dobru aspoň to, že poslední kapitolu věnuje mimoevropskému umění. A to umění Indie, Číny a Japonska (to se stává velmi důležitou inspirací pro závěrečné období 19. století. Přijde mi zcela logické jej uvádět). Text není nikterak urážlivý, nebo zaujatý, nepouští se do žádných kontroverzních hypotéz o umění. Z mého pohledu odráží holá fakta v rámci výkladu dějin.

% rate as inclusive

30%

Ostrava Kurikulum 23, Student

% rate as OER

20%

Ostrava Kurikulum 23, Student

Stay in touch

Subscribe to our newsletter

get the latest news

Instagram

digiLLM

{* Load ADA js *}